Wat is Dungeons and Dragons?

Dungeons and Drageons, afgekort ook wel bekend als D&D is een spel waar vele van gehoord hebben en wel vaak iemand kennen die het speelt, zelf spelen of gespeeld hebben. Het is een spel dat in 1974 is bedacht en in de loop van der tijd verder is ontwikkeld.

Het is een Engelstalig spel, waardoor veel termen ook in het Engels zijn, omdat het game specifieke termen zijn. . Toch hoef je niet alles in het Engels te doen, alleen de regels zijn in het Engels, het spelen kan in elke taal gedaan worden die je wilt, dus ook Nederlands.

Wat heb je nodig om Dungeons and Dragons te kunnen spelen?

De belangrijkste dingen om Dungeons and Dragons te kunnen spelen zijn een paar goede vrienden of vage kennissen (3 tot 5 is aangeraden) die het ook graag willen spelen, wat dobbelstenen (polydice) en een paar velletjes papier.

Heb ik een Player Handboek nodig?

Wanneer jullie een goede Dungeon Master hebben (De spelleider) is het om te beginnen niet nodig. Wel maakt dit uiteindelijk het spelen van D&D veel leuker! Maar wanneer jij je aansluit bij een groep die al vaker gespeeld hebben wordt je zeker weten wel op weg geholpen!

Pen and Paper Game

D&D wordt ook wel eens een pen-and-paper of tabletop RPG (Roll Playing Game) genoemd als grote tegenhanger van de RPG’s op de (spel)computer bijvoorbeeld de Fable reeks, de Diablo reeks en World of Warcraft.

Waar is het speelbord?

D&D is een Roll Playing Game, schrik niet….. je hoeft geen harnas aan of smink op je gezicht te smeren. D&D speel je in een ‘fantasie wereld’ waarin jij en je medespelers samen avonturen gaan beleven. De Spelleider (Dungeon Master) weet wat, waar en wanneer er iets kan gebeuren. Dungeons and Dragons speel je normaal gesproken aan een tafel. Het loont de moeite om een gave playlist op te zoeken en een beetje een sfeertje te maken…

Wat zijn Polydice?

Polydice of D&D Dobbelstenen is een vaste set van zeven verschillende dobbelstenen. Deze dobbelstenen heb je nodig om D&D te kunnen spelen.

Zowel de spelleider als de spellers hebben eigen dobbelstenen nodig om het spel vlot te laten verlopen.

Het gaafste is natuurlijk wanneer jij een mooie bijpassende set voor jouw karakter!

In een set polydice vindt je: 1 dobbelsteen met 4 vlakken, 1 dobbelsteen met 6 vlakken, 1 dobbelsteen met 8 vlakken, 1 dobbelsteen met 10 vlakken en de getallen 0 t/m 9, 1 dobbelsteen met 10 vlakken en de getallen 00 t/m 90, 1 dobbelsteen met 12 vlakken en (misschien wel de belangrijkste) een dobbelsteen met 20 vlakken!

Fantasy Roll Playing Game

Dungeons and Drageons (D&D) is een fantasy roll playing game. Dat betekend dat er elfen, dwergen, draken, tovenaars en tal van andere bijzondere, vaak magische wezens rondlopen in de wereld van D&D, die hier op aarde alleen bestaan in mythe en sprookjes en dat alles afgeschilde tegen een middeleeuwse wereld.

Rol van de Spelers bij D&D

Als speler van het spel ben jij één van de bijzondere helden die de wereld rijk is en wordt er vaak een beroep op je gedaan om een probleem op te lossen, iets uit te vinden of bescherming bieden tegen duistere of demonische krachten.

Dungeon Master

Aan de andere kant staat de Dungeon Master (DM), de persoon die vertelt over de wereld en de mensen en dieren die niet worden gespeeld door spelers aan tafel (non-player characters: NPC’s). Dit betekend dat het ene moment de DM reiziger kan zijn die hulp nodig heeft van de helden (spelers) en het volgende moment een roverhoofdman die de helden gevangen wilt nemen.

Speciaal voor de Dungeon Master’s hebben wij de Dungeon and Dragons Dungeon Master’s Guide 

D&D is Coöperatief

Zoals al een beetje naar voren komt uit het voorgaande is D&D een wat ander spel dan bijvoorbeeld Monopoly of Catan.

D&D heeft regels, dobbelstenen, het is een gezelschapsspel en zoals elk spel heeft ook D&D een doel. Aan de andere kant onderscheid D&D (en daarmee alle RPG’s) in andere opzichten ook van de bekendere spellen: je speelt niet tegen elkaar maar met elkaar, dit geld voor zowel de spelers als de Dungeon Master of Game Master (DM/GM). De DM is niet tegen de spelers, het is een onderdeel van de rol van de DM om de tegenstanders van de helden te vertolken in het spel, maar net zo goed de vriendelijk boer te vertolken die de helden een slaapplaats voor de nacht aanbied.

Walk throug the Realms

Er is bij D&D nooit een echt winnen of verliezen, maar het gaat er om samen een verhaal te maken dat past in de wereld: als iedereen een leuke avond heeft gehad waar bij is gelachen en iedereen met plezier aan terug denkt dan is misschien een term van winnen op zijn plek, omdat het gaat over samenspel en een mooi of leuk verhaal maken met elkaar.

Welke werelden zijn er in Dungeons and Dragons?

Zoals al eerder genoemd is de wereld voor D&D heel belangrijk. Er zijn mensen die de werelden nemen die voor D&D in de loop der jaren zijn ontwikkeld. Andere spelers kiezen ervoor om andere werelden te bedenken.

Enkele voorbeelden van bekende werelden zijn Greyhawk, Forgotten Realms en Eberron.
Hierbij moet de opmerking gemaakt worden dat het onderstaande geld voor de meeste werelden van D&D, maar geen wet van mede en perzen is. D&D kenmerkt zich door een (Europees) middeleeuwse achtergrond, vergelijkbaar met de 13e á 14e eeuw in onze wereld. Koningen regeren de wereld, paarden is het transportmiddel voor de rijken, de armen gaan te voet. Er zijn ook dingen in de wereld van D&D die niet te vinden waren in de middeleeuwen: draken, tovenaars, demonen, trollen, feeën, orken en tal van andere magische fantasiewezens. Sommige zijn vriendelijk, andere zijn kwaadaardig, weer andere wezens hebben niet een speciale voorkeur voor het ‘goede’ of het ‘slechte’.

The World of Greyhawk

Greyhawk, also known as the World of Greyhawk, is a fictional world designed as a campaign setting for the Dungeons & Dragonsfantasy roleplaying game. Although not the first campaign world developed for Dungeons & Dragons—Dave Arneson’s Blackmoorcampaign predated it by over a year — the world of Greyhawk closely identified with the development of the game from 1972 until 2008. The world itself started as a simple dungeon under a castle designed by Gary Gygax for the amusement of his children and friends, but it rapidly expanded to include not only a complex multi-layered dungeon environment, but also the nearby city of Greyhawk, and eventually an entire world. In addition to the campaign world, which was published in several editions over twenty years, Greyhawk was also used as the setting for many adventures published in support of the game. (bron wikipedia)

Eberron

Eberron is a campaign setting for the Dungeons & Dragons (D&D) role-playing game, set in a period after a vast destructive war on the continent of Khorvaire. Eberron is designed to accommodate traditional D&D elements and races within a differently toned setting; Eberron combines a fantasy tone with pulp and dark adventure elements, and some non-traditional fantasy technologies such as trains, skyships, and mechanical beings which are all powered by magic.

Eberron was created by author and game designer Keith Baker as the winning entry for Wizards of the Coast’s Fantasy Setting Search, a competition run in 2002 to establish a new setting for the D&D game. Eberron was chosen from more than 11,000 entries, and was officially released with the publication of the Eberron Campaign Setting hardback book in June 2004. The campaign setting book was written by Baker, Bill Slavicsek, and James Wyatt.

In June 2005, the Eberron Campaign Setting book won the Origins Award for Best Roleplaying Game Supplement of 2004.

A new version of the Campaign Setting was released in June and July 2009 to bring the setting to the new 4th edition of D&D. Released were a Player’s Guide, a Campaign Guide, and an Adventure. In February 2015, the online feature “Unearthed Arcana” provided an unofficial update for the 5th edition was released. (Bron Wikipedia)

The Forgotten Realms

Forgotten Realms is a campaign setting for the Dungeons & Dragons (D&D) fantasy role-playing game. Commonly referred to by players and game designers alike as “The Realms”, it was created by game designer Ed Greenwood around 1967 as a setting for his childhood stories. Several years later, Greenwood brought the setting to the D&D game as a series of magazine articles, and the first Realms game products were released in 1987. Role-playing game products have been produced for the setting ever since, as have various licensed products including sword and sorcery novels, role-playing video game adaptations (including the first massively multiplayer online role-playing game to use graphics), and comic books. The Forgotten Realms is one of the most popular D&D settings, largely due to the success of novels by authors such as R. A. Salvatore.

Forgotten Realms is the name of a fantasy world setting, described as a world of strange lands, dangerous creatures, and mighty deities, where magic and supernatural phenomena are quite real. The premise is that, long ago, the Earth and the world of the Forgotten Realms were more closely connected. As time passed, the inhabitants of planet Earth have mostly forgotten about the existence of that other world – hence the term Forgotten Realms. On the original Forgotten Realms logo, which was used until 2000, small runic letters read “Herein lie the lost lands”, an allusion to the connection between the two worlds.

Wat voor Character moet ik kiezen in D&D?

Als speler ben je niet zomaar iemand in de wereld, je bent een held.

Een speciaal persoon met bijzonder goede vaardigheden.

De basis van je karakter is gebaseerd op 6 eigenschappen ‘abilitys’ genoemd in D&D:

Strength

Dexterity

Consitution

Intelligence

Wisdom

Charisma

Aan elke ability wordt een score toegekend, dat kan op verschillende manier gedaan worden maar de meest gebruikelijke manieren zijn ‘kopen’, elk getal heeft een eigen punten waarden en die kan je verdelen over de zes verschillende eigenschappen.

De andere manier is rollen met dobbelstenen waardoor het willekeuriger wordt. Doordat elk karakter andere abilityscores krijgt, wordt die ook beter of slechter in iets dan een mede speler. Een magiër zal niet bijzonder sterk zijn, maar wel intelligent en een krijger zal sterk zijn, maar minder intelligent dan de magiër.

De verschillende karakters hebben elkaar nodig om te kunnen overleven op de gevaarlijke weg door de wereld, niemand kan overal goed in zijn en vaak blinken karakters in een paar dingen uit. Die keren dat ze niet een oplossing kunnen bieden voor het probleem zijn je mede spelers er om wel de oplossing te hebben omdat hun karakter andere eigenschappen en vaardigheden hebben.

Hierdoor ontstaat er een bijzonder samenspel om de uitdagingen die op het pad komen samen aan te gaan.

D&D heeft in de hoofdboek (players handbook) twaalf verschillende classes staan. Elk van de classes heeft andere eigenschappen en vaardigheden waar de abilitys van een karakter beter of slechter bij passen. Het gaat te ver om elke class hier uitvoerig te behandelen, om toch een idee te geven van wat er mogelijk is met een karakter zijn er drie vlakken waar een karakter zich op kan storten en de ene class zich beter voor leent dan de ander. De drie vlakken zijn combat, magie en skills. Te beginnen met combat: een belangrijk deel van D&D bestaat er uit je weg door een lading monsters en andere vijanden te slaan, soms letterlijk. Een karakter gericht op combat zal minder snel dan andere karakters dodelijk verwond raken in het gevecht en kan ook meer schade aanrichten met zijn wapen door beter getraind te zijn in het vechten met bijvoorbeeld een zwaard en schild of een boog. Er zijn tal van wapens, elk met specifieke kenmerken en mogelijkheden. Maar ook harnassen en schilden zijn er in vele soorten en maten. Magie was het tweede vlak waar een karakter zich op kan richten. Magie is een krachtig iets en beperkt bruikbaar in D&D in tegenstelling tot een zwaard dat altijd blijft werken zolang de persoon die het beet heeft maar leeft, is de magie in D&D eindig. Met magie kan het karakter wel hele sterke dingen zoals bijvoorbeeld een gevallen kameraad weer tot gezond maken. Andere spreuken zijn het schieten van vuurballen, onzichtbaar worden of het tevoorschijn toveren van een groots banket (met tafel en stoelen) in een woestijn waar verder niets te vinden is dan zand. Tot slot zijn er de skills, letterlijk vertaald vaardigheden. Skills zijn dingen die een karakter kan door te oefenen, bijvoorbeeld zwemmen of ver springen, maar ook dingen als historische feiten van de wereld herinneren of het zien van een hinderlaag.

In het begin is de wereld heel gevaarlijk voor de karakters en kunnen ze makkelijk dood gaan door wat er op hun pad komt, naar mate de karakters langer rondlopen in de wereld en ervaring op doen zullen ze beter worden in magie, skills en combat en kunnen daardoor gevaarlijkere uitdagingen aangaan. D&D heeft een aantal levels voor de karakters, level 1 t/m 20 is normaal om te spelen, ook al zijn er groepen die beginnen op hogere levels of stoppen op lagere levels. Waar het voor een groep van level 1 karakter zelfmoord is om een grote draak op te zoeken en te willen bevechten is het voor level 10 karakters een mooie uitdaging (afhankelijk van wat voor een draak).

Wat is Strength?

Jouw fysieke kracht, belangrijk voor de vechtersbazen. Strijders, Monniken en Paladijnen die zijn hier het best in. Maar jouw kracht bepaald ook in het spel hoeveel jij kan dragen.

Wat is Dexterity?

Dit is jouw behendigheid en het balanceren. Ook jouw reflex is beter met een hogere dexterity. Handig als jouw armer (harnas) niet de beste kwaliteit heeft 😉 Gebruik jij een boog als wapen dan is jouw Dexterity zeker belangrijk.

Wat is Consitution?

Consitutuin staat voor jouw gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Standvastigheid dus, maar ook meer levenspunten.

Wat is Intelligence?

Dit staat voor jouw kennis, maar ook voor het ontwikkelen en bijleren van jouw karakter. Bijvoorbeeld Tovenaars hebben een hogere intelligence nodig!

Wat is Wisdom?

Gezondverstand belangrijk voor Geestelijke, Druiden en Rangers. Deze karakters varen wel bij een goede beoordeling van de situatie.

Wat is Charisma?

Charima staat voor een natuurlijke aantrekkingskracht. Een innemende persoonlijkheid en leiderschaps-skills. Aan te raden wanneer jij een Bard, Paladijn of Magiër bent.

Playmat Tomb of Annihilation Map Set D&D

Regels

Zoals al eerder genoemd heeft D&D regels, net als elk spel. Toch zijn niet alle regels in D&D altijd even goed omlijnd het laat het ruimte voor de spelers en de DM om er flexibel mee om te gaan. Het staat ook uitdrukkelijk in de nieuwe boeken dat de regels een kader is en dat er altijd in geschoven mag worden als iedereen die aan tafel zit en het spel speel het er mee eens is. De regels in D&D zijn er vooral om een stuk kans in het verhaal te houden. Als speler ben je een held in het avontuur, maar dat betekend niet dat het altijd maar perfect hoeft te gaan. Als je achter een dief aanzit die een schatkaart heeft gestolen en je achtervolgt die dief dan kan het zomaar zijn dat je als held de dief uit het oog verliest op een drukke markt. Dan zijn er regels hoe je die dief terug kan vinden door het rollen van een skill. Als dat lukt vind je de dief in de mensenmassa, als het niet lukt dan denk je hem wel te zien maar kom je er al snel achter dat je achter de verkeerde persoon aan liep en is de dief weg. Dat is niet direct het einde van het avontuur, want je kan rond vragen of mensen de dief hebben gezien en zo ja, waar die naar toe is. Ook daar kan je weer een skill voor rollen en lukt het of niet. Als je die dief dan hebt gevonden is het goed mogelijk dat die zich niet zonder slag of stoot overgeeft en zal vechten. Of de dief raakt met zijn dolk hangt ook weer af van een rol in combinatie met de class van de NPC. De DM vertelt je dan of je wel of niet verwond wordt door de dolk en hoe veel schade de dolk doet. Nadat de dief is verslagen is de vraag wat er met de dief gedaan moet worden: overdragen aan de wachters, ondervragen waarom die de kaart stal of aan zijn lot overlaten? Zo leid de ene situatie naar de andere en is het verhaal nooit af. Helemaal niet als blijkt dat de dief opdracht heeft gekregen om de kaart te stelen… de grootste beperking van D&D is de fantasie van de spelers en DM.

En hoe nu verder?

In dit artikel is kort een beeld geschetst van D&D en hoe het in elkaar zit. Als je nu twijfelt of het iets is voor jou om te spelen: probeer het gewoon een keer, is het niets dan ben je een middag of avond kwijt. Vind je het leuk en wil je het vaker doen heb je misschien een nieuwe hobby gevonden. Laat je vooral niet afschrikken door de hoeveelheid regels die je moet kennen, dat valt wel mee, zeker als je al kan spelen met iemand die het spel al kent. Maar het is ook niet moeilijk om er mee te beginnen, het belangrijkste is wat fantasie om de wereld tot leven te laten komen in je hoofd. Aan de andere kant is het een hobby waar je jaren en jaren zoet mee kan zijn. Er zijn mensen die begonnen zijn met spelen op hun 12e en 45 jaar later nog steeds spelen of mensen op latere leeftijd zijn begonnen maar al richting bejaard zijn. D&D is iets voor een brede leeftijdsgroep. Hoewel het niet aan te raden is voor kinderen onder de 10 omdat de grens tussen realiteit en fantasie minder scherp is dan die bij volwassenen, maar natuurlijk hangt het af van het kind. Kort samengevat: een geweldige hobby waar uren en uren aan besteed kan worden, met een groep vrienden om samen een prachtig verhaal te maken.